גניבה על-ידי עובדים שכיחה כמו גניבה המתבצעת על-ידי עוברי אורח. לעובדים יש גישה למלאי ויכולת לגנוב כל מוצר, בין אם מדובר במוצרים מתצוגה או מהמחסנים עצמם. גניבה על-ידי העובדים יכולה להתרחש גם בקופה הרושמת של החנות או בעמדות מכירה כשמעליהם נמצאות מצלמות אבטחה ותיעוד של בית העסק כציוד מעקב. בנוסף, עלולה לקרות גם גניבה חמורה של פרטי כרטיסי האשראי של לקוחות, דבר הפוגע לא רק בלקוח אלא גם בתדמית של בית העסק.
מדוע צריך מכשירי מעקב? צמצום מלאי כגורם ראשי להפסדים
צמצום מלאי עולה לבעלי עסקים כ – 42 מיליון דולר בשנה. גניבה על-ידי לקוחות מהווה כ – 38% מההפסדים הללו, כאשר גניבה על-ידי העובדים עצמם מהווה כ – 35% מהן. למרבה הצער, קיימת תפיסה שגויה שבעלי עסק יכולים לספוג על עצמם את ההפסדים הללו בקלות. אנשים אינם מבינים את רעיון הפשוט שבעלי העסק צריכים להעביר את העלויות של הטיפול בצמצום סחורה על הצרכנים עצמם. פועל יוצא מכך שכל צרכן משלם תוספת של 1567 ש”ח כל שנה בגלל עליית המחירים ישירות בעקבות צמצום מלאי.
גניבה זו לא מתרחשת רק על-ידי יחידים, אלא גם קבוצות מאורגנות אשר שמות מטרה על בית העסק ועושות קריירה מהעלמת מלאי של חנויות. הגבול בין גניבה מאורגנת וגניבה על-ידי עובדים הוא דק בסיטואציה הזאת מכיוון שעבריינים מקצוענים מעסיקים את עובדי החנות לעזור להם בגניבות הללו. גנבים מאורגנים משתמשים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וטקטיקות מקצועיות כדי לגנוב סחורה. על-מנת להילחם בהפסדים הנגרמים על-ידי צמצום מלאי, יש צורך בעריכת בדיקת מלאי קפדנית והתקנה של ציוד אבטחה רציני.
מדוע נחוץ ציוד מעקב? גניבה מעמדות מכירה
המועצה לצרכנות מעריכה שגניבה על-ידי עובדים מהווה כ – 30% מהסיבה של פשיטת בתי עסק.
רבות מן הגנבות הללו קורות בעמדות המכירה. בנוסף לאכיפת פוליסות של מניעת הפסד סחורה המונעות מעובדים הוצאת כסף מהקופה, ישנו צורך דחוף לשים מערכות שמנטרות את אזור עמדת המכירה. קופאי יכול לגנוב בעזרת גביית מחיר נמוך יותר על מוצר. קופאי יכול לחלק דברים בחינם לחבריו. עובדים יכולים גם לסמן מוצר שנמכר ואז להעלימו תוך כדי התחמקות מתפיסה.
ניתן להוריד את אחוזי הגניבה מצד העובדים בכך שתהפכו את העובדים לחלק מן המאמצים לצמצום סחורה – אמנו את העובדים שלכם כיצד למנוע גניבה. יש לכך מטרה כפולה:
- זה ייתן לעובד נאמן את הכלים לעזור להציל את עסקיכם מהפסדים.
- יראה לעובדים שגונבים בדיוק מהי רמת הרצינות שלכם למניעת הגניבה.
מדוע צריך מכשירי מעקב? גניבת מידע
מחקרים מראים שבתי עסק אחראים ל – 1 מכל 3 הפרות מידע שקורות. גניבה על-ידי עובדים יכולה לבוא לידי ביטוי גם בגניבה של מידע.
כלומר, בעת הקנייה האינטרנטית או הטלפונית, העובד יכול לקחת את פרטי הלקוח הרלוונטיים, ובנוסף להזנתם בחיוב ירשום אותם גם על פתק קטן ולאחר מכן ימשיך להשתמש בפרטי אשראי אלו לפי רצונותיו.
גניבה זו היא מאוד חמורה מכמה בחינות:
- העובד מפר את האמון של המעביד כלפיו.
- הפגיעה הישירה בלקוח עלולה להיגרר לתביעה חמורה של החנות והריסת שמה הטוב.
בבעיות אלו ניתן לטפל בקלות בעזרת הצבה של ציוד מעקב ומצלמות המתעדות את שולחנו של העובד. דבר זה גם ייתן לכם את אפשרות הניטור בעבודתו וגם יגרום לו לחשוב פעמיים על גניבה מסוג כלשהו. ניתן להשתמש באביזרים שונים כמו קורא טביעות אצבע המתחבר למקלדת ולמחשב.
כך ניתן לוודא שפרטי הלקוחות לא נרשמו מספר רב של פעמים, דבר מחשיד העלול להצביע על גניבה, וגם לוודא כי העובד לא נמצא באתרים שהוא לא אמור להיות בהם בזמן העבודה.
נקיטת יוזמה למניעת איבוד סחורה – מכשירי מעקב
אין סיבה לקבל את ההפסד כחלק אינטגראלי מעולם העסקים כאשר ישנה גניבה מצד העובדים. בזמן שאתם לא יכולים לעצור את הגניבה, אתם יכולים להשתמש באמצעים שונים כמו מכשירי מעקב על-מנת להקטין אותה ככל שאפשר.
ציוד מעקב – מצלמות נסתרות
התקנה של מצלמות נסתרות כמכשירי מעקב באזורים המתים של מצלמות האבטחה יעזרו לכם לזהות את הגנבים שהכי קשה לזהות. כדאי לכם לשים את המצלמות האלו בסביבת עמדת המכירה כדי למנוע גניבה מהקופה וגם ניטור אחר העובדים שלכם.
ציוד מעקב – תוכנות לניטור אחר העובדים
בעזרת התוכנות הללו אתם יכולים לקבל התרעות כאשר פעילות חשודה מתרחשת במחשב של נקודת המכירה. התוכנות האלו יכולות לעקוב אחר מכירות, חללים, החזרים, כספיים, עסקאות לא רגילות ועוד. לרשתות גדולות פלטפורמות ההגנה הללו יכולות להעביר את כל המידע מכלל החנויות של הרשת למוקד אחד שיכול לעסוק אך ורק בניתוח הנתונים על מנת לזהות פעילות חשודה.
ציוד מעקב – שיתוף עובדים
יותר ויותר מעסיקים מתחילים להבין שהעובדים שלהם הם נכס חשוב ביותר כמו הלקוחות שלהם. מעסיקים שלוקחים חלק ברעיון הזה רואים את הצוות שלהם כהון אנושי שלא מופחת מההון הכלכלי. ניהול ההון האנושי הוא חלק חשוב במניעת צמצום סחורה בכך שהוא יכול לעזור לכם להוריד את רמת הגניבה מצד העובדים. מחקרים מראים שעובדים מרוצים יגנבו פחות מהמעסיקים שלהם. יש גם סיכוי שהם ייתמכו בהלך רוח העסקי שלכם. כאשר אתם עושים מאמצים כנים להגברת שביעות רצון של העובדים, אתם מורידים את המטרה מן הסחורה שלכם. בנוסף לצמצום גניבה, סגל עובדים שבע רצון ייצור גם את חוויית הקניה האולטימטיבית ללקוחות שלכם.
סיכום
- גניבה על-ידי עובדים היא אחת הסיבות המרכזיות לאובדן רכוש העסק.
- לסגל שלכם יש יותר גישה לרכוש יותר מכל אחד אחר.
- יש להם גישה ישירה לקופות ושליטה מלאה על עמדות המכירה.
- האמינות של המידע שאתם מקבלים מהמחשב העובד תלויים אך ורק בו.
- סביבת עבודה חיובית ומערכות אבטחה טובות יכולות להוריד את ההפסדים השנתיים שלכם ולהגדיל את הרווחים שלכם.
- תפחיתו הפסדים ,ותגבירו רווחים עם מעורבות אנושית ואבטחה מוגברת.
שאלות ותשובות
למה גניבה של עובדים מסוכנת לעסק יותר מגניבה של עוברי אורח?
לעובדים יש גישה חופשית למלאי, לקופות ולמידע רגיש – מה שמקל עליהם לגנוב מבלי לעורר חשד.
איזה נזק נגרם לעסק כשנפגעים פרטי אשראי של לקוחות?
זה פוגע גם בלקוח וגם במוניטין של העסק, ואף עלול להוביל לתביעה משפטית.
מהו היקף ההפסדים השנתי לעסקים מצמצום מלאי?
כ-42 מיליון דולר בשנה, מתוכם 35% מגניבת עובדים ו-38% מגניבת לקוחות.
איך גניבות מאורגנות קשורות לעובדים עצמם?
עבריינים מגייסים עובדים כדי לסייע להם בגניבה מתוך החנות.
מה אפשר לעשות כדי לצמצם גניבה מעמדות מכירה?
להתקין מצלמות באזורי הקופה ולאכוף נהלים נגד הונאות בקופה.
איך ניתן לזהות גניבת מידע על ידי עובדים?
באמצעות ניטור עמדות עבודה, בדיקת שימוש במידע כפול ומעקב אחר פעילות אונליין.
מה השפעת צמצום סחורה על הצרכנים?
כל צרכן משלם בממוצע תוספת של 1567 ש”ח בשנה בגלל ההפסדים.
איך מצלמות נסתרות עוזרות בצמצום גניבות?
הן מאפשרות מעקב באזורים שלא מכוסים ומזהות התנהגות חשודה של עובדים.
מה היתרון של שילוב העובדים במניעת גניבה?
זה מעודד נאמנות, מפחית גניבות ומעלה את מודעות העובדים לאחריותם.
איך שביעות רצון של עובדים קשורה לאבטחה בעסק?
עובדים מרוצים פחות נוטים לגנוב ויותר מוכנים לתמוך במדיניות העסקית.