הקלטה ממכשיר נסתר כראייה בבית המשפט
אם במקור נועדו מכשירי הקלטה נסתרים לשימוש חוקרים מקצועיים בלבד, הרי שבשנים אחרונות, בזכות ההתפתחות המואצת של טכנולוגיה אלקטרונית, מוצרים אלה הפכו למצרך פופולארי גם בקרב אזרחים מן השורה. כיום ניתן לרכוש מכשירי הקלטה באיכות גבוהה במיוחד באופן נגיש ביותר.
רבים מרוכשי מכשירים אלה משתמשים במוצר כדי לאסוף ראיות מפלילות לבניית תביעה משפטית. ואומנם, מבחינה חוקית, השימוש בראיה מוקלטת אינו חד-משמעי.
מחד, על פי חוק הגנת הפרטיות, ציטוט לשיחה ללא ידיעתם של המשוחחים נחשב לפגיעה בפרטיות האדם – דהיינו עבירה פלילית.
מאידך, לעיתים השיחה המוקלטת עשויה להפוך לראיה מכרעת בדיון ציבורי או משפטי. במקרים אלה, על מערכת החוק להגיע להחלטה מאוזנת, המתחשבת הן בזכות האזרח לפרטיות והן בחובתה לגלות את האמת ולמצות את הדין.
חשוב לציין, כי האזנת סתר שלא כדין היא עבירה הגוררת בעקבותיה עונש של עד חמש שנות מאסר. בהקשר זה, גם חוקר פרטי המבצע האזנות סתר עובר עבירה ממש ככל אדם אחר ואין לו כל הנחות מיוחדות.
על פי לשון החוק, ברגע שאתם חלק מהשיחה, משמע שותפים לשיחה, אתם נמנים על בעלי השיחה. במקרה כזה, על פי חוק, ניתן להקליט כל אחד מהנוכחים בלא ידיעתם בלי לעבור עבירה של האזנת סתר. פעולה זו יכולה לשמש כראייה בבית המשפט ולהוות גורם מכריע לסיום הדיון בבית המשפט.
הקלטת שיחות בין אנשים פרטיים
ציטוט לשיחה המתבצעת בין אנשים פרטיים אינו אסור על פי חוק. אולם, הבעיה מתעוררת כאשר ההקלטה של השיחה מועברת לצד שלישי, ללא הסכמה של המשוחחים. לרוב, הקלטה מסוג זה תהיה לגיטימית רק אם ניתן להוכיח מעל כל ספק כי תוכן השיחה מהווה עניין ציבורי .
כך, לדוגמה, תחקירנים עיתונאים רבים משלבים עדויות שהוקלטו בחשאי וזאת על מנת לספק מידע חשוב לציבור או לרשויות החוק. במקרים מורכבים נדרשת החלטת בית המפשט על מנת להכריע בסוגיית ההתנגשות בין שני ערכים דמוקרטיים: הגנת הפרטיות מול זכות הציבור לדעת.
שימוש בשיחות מוקלטות בחברות עסקיות
הקלטת שיחות בחברות עסקיות נעשות למטרות שונות, כגון אימון עובדים או אבטחת מידע. התחום מוסדר לפי חוק הקובע באילו נסיבות מותר לבצע האזנה והקלטת שיחות ובאילו לא.
- בעת רכישת מערכת טלפונית לעסק, הבעלים מתחייב שביצוע הקלטת שיחות ישמש למטרות הבאות בלבד: קביעה ואימות עובדות, בדיקת איכות ביצוע, הצגה וניתוח תוצאות שהתקבלו או אמורות להתקבל בעקבות הכשרת עובדים. תוכן השיחה המוקלטת חייב להיות רלוונטי לניהול החברה ולשמש רק למטרות מקצועיות.
- חובה לידע את המשוחחים במעשה ההקלטה, באם מדובר בעובדי החברה או בלקוחות. אם בחברה מתבצעת הקלטת שיחות בין העובדים והלקוחות, חובה להודיע על כך ללקוח בעזרת הודעה אוטומטית בתחילת השיחה.
- מידע על אפשרות הקלטת השיחות צריך להופיע גם באתר האינטרנט של החברה וגם בשלל מסמכים רשמיים.
- בנוגע להקלטת שיחות של עובדים ללא ידיעתם, החוק מותיר זאת רק במקרים נדירים בלבד ורק כאשר המעסיק הינו גוף ציבורי ולא חברה פרטית.
- הקלטת שימוע או דיני משמעת של העובדים אסורה בהחלט ועל המעסיק לוודא שפרט מידע זה מופיע בחוזה תעסוקה.
שימוש בשיחות מוקלטות כראיות קבילות בבית המשפט
מבחינת החוק היבש, הרי כל עדות אשר נלקחה בעזרת אמצעים לא כשרים היא פסולה בבית המשפט.
אומנם, במשפטים אזרחים מסוימים, השופטים נוטים לנקוט בגישה פרגמאטית, על פיה המידע בעל רמת הרלוונטיות גבוהה לדיון, שכבר נחשף, יהיה קביל במשפט. חשוב לציין שגם אם ראיה מסוג זה התקבלה בבית המשפט, העובדה שהשיחה הוקלטה באופן לא חוקי יכולה להשפיע על הכרעת הדין.
סכנה נוספת היא שגם הנתבע, נגדו שימשה הראיה, יכול להגיש בתורו תביעת נזקים או תביעת חדירה לפרטיות.
לסיכום,
אם תיעדתם שיחה כראייה להליך משפטי, מומלץ לוודא שיש לכם רישום מסודר לגביה, בין היתר תאריך ושעת ההקלטה, היכן בוצעה השיחה ומי נכח בשיחה.
חשוב לדעת כי יש להקפיד על איכות ההקלטה. הקלטה שבוצעה ממכשיר הסלולרי כשהוא בכיס והשמיעה בו לא איכותית יכול בקלות להיפסל כראייה בבית המשפט או לקבל משקל נמוך, במקרה זה, הראייה אשר תוכל להיות המשמעותית ביותר בבית המשפט – תהא שווא כקליפת השום. חשוב לוודא שיש ברשותם מכשיר ייעודי להקלטה עם מיקרופון.